Τετάρτη 17 Μαρτίου 2021

Περί βίας

 Ή το αφήγημα του καθεστώτος Μητσοτάκη, σε αντιπαράθεση με το αφήγημα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας του 5ου αιώνα π.Χ., μέσα από την Ορέστεια, σχετικά με τη βία.

Το αρχαιοελληνικό δράμα ήταν ένα κοινωνικοπολιτικό φαινόμενο, μια επίδειξη ισχύος της Αθήνας στα ιερά φεστιβάλ προς τους φιλοξενούμενους της. Ήταν περήφανοι οι Αθηναίοι, ο λαός και οι άρχοντες, για το δραματικό έργο που παρουσιαζόταν στις γιορτές γιατί έδειχναν πόσο πολιτισμένοι, σύγχρονοι και φιλοσοφημένοι ήταν. Το θέατρο μέσα από την εξέλιξή του στους αιώνες απώλεσε κάπως την θέση του με την πολιτεία, αλλά όχι με την πολιτική.

Η βία διατρέχει ως θέμα όλες τις τραγωδίες. Η Κλυταιμνήστρα στον Αγαμέμνονα τρομοκρατεί τον Χορό. Αν ο Χορός είχε μιλιά, αν ο λαός είχε το δικαίωμα να μιλήσει και αν ο λόγος του είχε βαρύτητα θα είχε αποφευχθεί ο φόνος του Αγαμέμνονα. Η Κλυταιμνήστρα είναι ένας πολιτικός, τύραννος και κρατικός τρομοκράτης, όποιος διαφωνεί μαζί της εξολοθρεύεται ή βασανίζεται. Ο Σοφοκλής και ο Ευριπίδης δικαιολογούν κάπως την Κλυταιμνήστρα, ο Αισχύλος όμως είναι κάπως απόλυτος μαζί της. Ο Αισχύλος στην Ορέστεια ισχυρίζεται ότι στην Αθήνα ίσχυε ο νόμος της παλαιάς διαθήκης, ο «οφθαλμός αντί οφθαλμού». Όμως η Κλυταιμνήστρα στον δικό της χαμένο οφθαλμό, την Ιφιγένεια, παίρνει ολόκληρο το κεφάλι του άντρα της ή ο Αίγισθος για τον δικό του χαμένο οφθαλμό, τα κανιβαλικά δείπνα, κομματιάζει τον Αγαμέμνονα, παίρνουν περισσότερα απ’ όσα «δικαιούνται» και επομένως πρέπει να τιμωρηθούν.


Η βία καταδικάζεται από τους πάντες όταν ασκείται από τους ανθρώπους. Όταν όμως της αποδίδουμε θεϊκή ή άλλη συμπαντική υποχρέωση -όπως έκαναν οι τραγικοί ποιητές- και όταν σήμερα της αποδίδουν κρατική «αναγκαιότητα» -όπως κάνουν συστηματικά και συστημικά οι άρχουσες τάξεις της Δύσης- τότε κατά κάποιον τρόπο προκαλούν και επιβάλλουν την ανοχή της βίας.

Η λέξη ύβρις σήμαινε αλαζονεία, περιφρόνηση, σωματική κακοποίηση [βία], προσβολή, εξευτελισμό. Αυτό είναι ένα δείγμα του πόσο δύσκολο είναι να μεταφράζεις μια τραγωδία. Η Κλυταιμνήστρα, στην Ηλέκτρα του Σοφοκλή, όταν αντιμετωπίζει για πρώτη φορά την Ηλέκτρα, κάνει παράπονο -σαν μάνα- πως η Ηλέκτρα την κακολογεί παντού, γιατί τάχα της συμπεριφέρεται και διοικεί την πόλη με θρασύτητα. Μετά, αποποιημένη από την θέση εξουσίας της, τής λέει «Εγώ δεν έχω [διαπράξει] ύβρη, τις προσβολές που ακούω από σένα τις επιστρέφω σε σένα».

Όταν αυτός που έπρεπε να είναι θεματοφύλακας της Δημοκρατίας καταφεύγει σε αντιδημοκρατικούς μηχανισμούς είναι επιβεβλημένη η επαναφορά της τάξης, δυστυχώς ακόμα και μέσα από τη βία. Για αυτό και η Ηλέκτρα του Σοφοκλή –που αν και προβάλει ένα πιο ανθρώπινο κομμάτι της Κλυταιμνήστρας- τελειώνει με τον φόνο της, την πτώση του άρχοντα, γιατί εκεί κρύβεται η κάθαρση. Η Κλυταιμνήστρα είναι με ποικίλους τρόπους αλαζόνας, έχει όμως υπερβεί το μέτρο και τιμωρείται, όχι ως μάνα αλλά ως η άρχουσα.

Ο Αισχύλος στους Πέρσες και στους Επτά, τραγωδίες με καθαρά πολεμική θεματολογία, απαρνείται τον πόλεμο. Στην Ορέστεια, η οποία διδάσκεται 14 χρόνια μετά τους Πέρσες –την αρχαιότερη σωζόμενη τραγωδία- ο Αισχύλος μιλά για τον φαύλο κύκλο της βίας. Η βία και η εκδίκηση γεννούν κι άλλη βία και εκδίκηση. Δεν είναι δα ανακάλυψη για Νόμπελ. Η απάντηση της βίας εκ μέρους της Ηλέκτρας στις Χοηφόρες είναι επιβεβλημένη γιατί η Κλυταιμνήστρα, η οδηγός της «Δημοκρατίας», η πρώτη των πολιτών, χρησιμοποίησε αθέμιτη συμπεριφορά, βία σωματική, ψυχολογική και άλλως πώς για να πετύχει έναν ατομικό παθολογικό στόχο.

Οι Αθηναίοι εβράβευσαν φυσικά τον Αισχύλο για την Ορέστεια, αλλά δεν σταμάτησαν οι πόλεμοι, δεν σταμάτησε ο εμφύλιος, δεν σταμάτησε η εκδίκηση και δεν σταμάτησε η βία. Η κρατική βία δεν είναι μεμονωμένο περιστατικό, είναι αντίθετα η νέα κανονικότητα, είναι επίσης έννομη. Με νύχια και με δόντια το καθεστώς της Νέας Δημοκρατίας –που φλερτάρει με αυτό που τάχα φτύνει στην Τουρκία- προσπαθεί να πείσει ότι κάνει απλά αυτό που πρέπει να κάνει, ενώ κάθε μέρα ξεπερνούν βασανιστικά το ήδη χαμένο μέτρο. Το ζήτημα είναι πώς θα επέλθει τώρα η κάθαρση χωρίς από μηχανής -νατοϊκό ή άλλο- θεό-μεσάζοντα. Όχι με φόνους, αλλά ούτε με την αστική δικαιοσύνη, τον Αρείο Πάγο των Ευμενίδων. Πρέπει να μετατραπούν οι Ερινύες, εκτονωμένες ή μη, σε Ευμενίδες δίχως την βοήθεια των οργάνων του ίδιου του συστήματος που τις καταπιέζει και τις εξωθεί στην οργή.

Σάββατο 13 Μαρτίου 2021

Ο Θάνατος του Εμποράκου

 

Η μεγάλη κρίση του 1930 ταρακούνησε πρώτα την Αμερική και έπειτα την Ευρώπη. Η πτώση ενός χρηματιστηρίου μας μετέφερε σε ένα παράλληλο... κόσμο, λες και μιλάμε με κβαντικούς όρους. Παρόλα αυτά ο κόσμος, οι λαοί, έκαναν αυτό που κάνουν καλύτερα, συνέχισαν να εργάζονται και, όσοι είχαν επιπλέον χρόνο, ονειρεύονταν το μέλλον. Αν και η ελπίδα για το μέλλον ήταν προνόμιο αφού τελικά το μέλλον ήρθε πολύ πιο σκληρό απ' όσο φαντάστηκε κανείς.

Σπάνια βρίσκεις έργα που να μιλάνε για πολλά πράγματα, τα οποία μας αφορούν όλους, με τρόπο ουσιαστικό και έξυπνο, ενίοτε και ποιητικό. Η αποτυχία, η εσωτερική συγκάλυψη, η οικογένεια, η εγκατάλειψη, η κοινωνική ανέλιξη, η επιβίωση, η θέση της γυναίκας, η βία, οι διαπροσωπικές σχέσεις, η οικονομία, το περιβάλλον. Ο Μίλλερ αγγίζει όλα αυτά, και άλλα, στον Θάνατο του Εμποράκου.

 Παράξενο ον ο άνθρωπος κατά τον Σοφοκλή, αλλά κατά τον Μίλλερ... προϊόν, της εποχής του. Αυτό που κάνει το έργο του Μίλλερ εξαιρετικό είναι ότι αφαιρέθηκε από τον κεντρικό ήρωα του, τον Ουίλι Λόμαν, η παθολογία ενός θεατρικού χαρακτήρα, έτσι το έργο δεν γίνεται περιγραφικό, ψυχογραφικό, αλλά βαθιά φιλοσοφικό και φιλοσοφημένο. Είναι ένα ταξίδι αυτογνωσίας για όλους τους χαρακτήρες και εν δυνάμει όλους τους θεατές.

Ο Μίλλερ δεν αντιμετωπίζει τους χαρακτήρες του ως θύματα, αντίθετα τους δίνει βαρύτητα και πυγμή. Σ' αυτούς τους χαρακτήρες, που ίσως κάποιος θα έλεγε ματαιόδοξους -ελαφρά τη καρδία, θα έπρεπε να αναγνωρίζουμε τους εαυτούς μας, την σύγχρονη πραγματικότητα και εποχή. Διότι το καπιταλιστικό σύστημα, ή η ελεύθερη αγορά για όσους βγάζουν σπυριά, είναι καταδικασμένη, από την δεκαετία του 1930, σε αυτόν τον κύκλο της κρίσης, ύφεσης, μερικής -και τεχνητής- ανάκαμψης και πάλι απ' την αρχή.

Το αμερικανικό όνειρο έγινε εφιάλτης όλου του κόσμου, το αμερικανικό όνειρο έγινε ένα απενεχοποιημένο "η εργασία ελευθερώνει" για την ευημερία των λαών. Η αξία και η ευτυχία του ανθρώπου εξαρτάται από την ικανότητα του να δουλέψει (ας αναλογιστούμε πώς αντιμετωπίζουν οι πολιτείες τους ΑΜΕΑ, συνταξιούχους, χρόνια άνεργους κτλ) και από το πόσα υλικά αγαθά μπορεί να αποκτήσει κανείς μέσα από τη δουλειά του. Ο Εμποράκος θα ήταν τραγωδία μόνο αν συνειδητοποιήσουμε ότι δεν είναι ένα καλό, κλασικό θεατρικό αλλά η ιστορία της μοίρας του σύγχρονου ανθρώπου.

Φωτογραφία από την επίσημη πρεμιέρα της παράστασης, 06 Μαρτίου 2021.
 

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΑΚΟΥ

Του Άρθουρ Μίλλερ

Μετάφραση: Νίκος Οικονομόπουλος, Δημήτρης Μπεραχάς

Σκηνοθεσία: Νεοκλής Νεοκλέους

Επεξεργασία Κειμένου: Νεοκλής Νεοκλέους, Γεωργία Μεσιήτη

Σκηνικά: Σάββας Μυλωνάς

Κοστούμια: Ρέα Ολυμπίου

Μουσική σύνθεση: Γιώργος Καλογήρου

Σχεδιασμός φωτισμών: Σταύρος Τάρταρης

Βοηθός σκηνοθέτη: Γεωργία Μεσιήτη

Παίζουν (με σειρά εμφάνισης): Γιώργος Μουαΐμης, Λέα Μαλένη, Αντρέας Κουτσόφτας, Αλέξανδρος Μαρτίδης, Φώτης Φωτίου, Μαρία Μιχαήλ, Βασίλης Μιχαήλ, Νεοκλής Νεοκλέους, Πάνος Λουκαΐδης, Νίκη Δραγούμη, Βασίλης Χαραλάμπους, Δέσποινα Βιολάρη

Περισσότερες πληροφορίες εδώ.

Σάββατο 25 Απριλίου 2020

Επιστολή στους 152 ιατρούς κ.ά.

Σήμερα το πρωί φίλοι κοινοποίησαν την ανοικτή επιστολή-ψήφισμα επαγγελματιών υγείας προς τον πρόεδρο Αναστασιάδη, καλώντας τον να επιτρέψει το άνοιγμα των ορθόδοξων εκκλησιών καθώς και το μυστήριο του εκκλησιασμού για όσους ενδιαφέρονται μεσούσης της κρίσης του κορονοϊού. Την επιστολή υπογράφουν επώνυμα 152 ιατροί και νοσηλευτές. Με απόλυτη νηφαλιότητα αποφάσισα να γράψω επιστολή σ' αυτούς.


Αγαπητοί ιατροί, επιστήμονες, συμπολίτες,
Θα ήθελα εκ προοιμίου να εκφράσω τις θερμές ευχαριστίες προς όλους τους λειτουργούς υγείας στα δημόσια νοσοκομεία, τα οποία έχουν επωμιστεί όλο το βάρος της διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης του κορονοϊού. 

Παρά ταύτα βλέποντας την επικαιρότητα και έχοντας πλήρη επίγνωση τόσο της σοβαρότητας της κατάστασης όσο και της εγκληματικής αδιαφορίας της πολιτείας για τα κρατικά νοσηλευτήρια (μέσα από τις ελλείψεις και τα πολλαπλά κρούσματα εντός των μονάδων υγείας), επιθυμώ να εκφράσω την απογοήτευσή μου για αυτά που διάβασα και ελπίζω να αποσύρετε το αίτημά σας, αφού κατανοήσετε ότι είναι επιβλαβές. Με τον ελάχιστο σεβασμό στα αντιεπιστημονικά σας επιχειρήματα θεωρώ ότι κακώς υπογράψατε την επιστολή και το ψήφισμα επί του θέματος των εκκλησιασμών. 

Τα παθογόνα μικρόβια και οι λοιμώδεις νόσοι υπήρχαν και θα υπάρχουν ναι και όντως για πρώτη φορά στην σύγχρονη ιστορία των χωρών απαγορεύονται οι εκκλησιασμοί και η προσέλευση σε χώρους λατρείας. Όμως τα τελευταία χρόνια της μακραίωνης ιστορίας της ορθοδοξίας και των άλλων θρησκειών, έχουμε νέες προσλαμβάνουσες και νέα δεδομένα με την ανάπτυξη της επιστήμης και της τεχνολογίας. 

Οι άνθρωποι στερούνται πολλά πράγματα, όσο αναγκάζονται να μένουν σπίτι, όχι εξ ανάγκης αλλά για λόγους ασφαλείας. Η ζωή συνεχίζεται και όλοι ανησυχούμε για τις ψυχοσυναισθηματικές επιπτώσεις που θα έχει ο εκλεισμός των ανθρώπων για πολλές μέρες μέσα στο σπίτι, αλλά αυτό δεν θα το λύσει η εκκλησία, αλλά πιθανότατα οι συνάδελφοί σας, ψυχολόγοι και άλλοι επιστήμονες.

Όπως γνωρίζετε και εσείς, ως επιστήμονες και μορφωμένοι άνθρωποι, η ψυχική υγεία –πέραν της σωματικής- δεν αποτελεί μυστήριο αλλά οι υπηρεσίας ψυχικής υγείας υστερούν σε πόρους.

Αντικρούω το επιχείρημά σας με το εξής απλό, δεν υπάρχει στη βιβλιογραφία οποιοδήποτε επιστημονικό άρθρο, μελέτη ή έρευνα που να αποδεικνύει ότι με τη Θεία Κοινωνία ΔΕΝ μεταδίδονται μικρόβια και ιοί. Αντ’ αυτού η απόφαση για κλείσιμο όλων των χώρων λατρείας (ορθοδόξων, μουσουλμάνων και άλλων) έγινε για την προστασία της δημόσιας υγείας. Οι τρόποι μετάδοσης του ιού, οι κατευθυντήριες γραμμές και άλλα στοιχεία, όπως πόση ώρα ζει ο ιος πάνω σε επιφάνειες όπως το κουτάλι του Αγίου Δισκοπότηρου –το οποίο έφτιαξε άνθρωπος και όχι ο Θεός μετά τον Αδάμ και την Εύα, υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

Λαμβανομένων υπόψιν όλων των πιο πάνω, με ξενίζει η απόφασή σας να υπογράψετε δημοσίως την επιστολή σας, συγκρίνοντας μάλιστα τις εκκλησίες με τους φούρνους και τις υπεραγορές. Κανείς δεν είπε ότι αν ανοίξουν οι εκκλησίες θα πεθάνουμε όλοι, η κυβέρνηση μετά τις συστάσεις επιστημόνων, σαν εσάς, αποφάσισε την λήψη προληπτικών μέτρων για τη διαφύλαξη της δημόσιας υγεάις και την μείωση (και όχι του ουτοπικού μηδενισμού) του κινδύνου μετάδοσης.

Εφόσον γνώμονας μας είναι η υγεία και μόνο, δεν μπορούν να υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά από επιστήμονες σαν κι εσάς. Καλύτερα να είμαστε προετοιμασμένοι, παρά μετανιωμένοι. Όλα τα μέτρα είναι προσωρινά και θα λήξουν με τον καιρό. Τα υπάρχοντα μέτρα αποδεικνύονται πολλές φορές ανεπαρκή (βλπ. κρούσματα σε φούρνους και υπεραγορές, όπως και εσείς αναφέρατε), αφού ο κορονοϊός είναι κάτι καινούργιο και μελετάται, ενώ νέα στοιχεία βλέπουν το φως της δημοσιότητας πολύ συχνά. Δεν χρειάζεται καλή θέληση, χρειάζεται πρόληψη.

Ο πολιτισμός μιας χώρας δεν είναι η επικρατούσα θρησκεία, ή το θρήσκευμα της πλειοψηφίας, αλλά ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιώματων. Αναμένω ότι θα σταματήσει το κυνήγι μαγισσών με ποταπά και αντιεπιστημονικά επιχειρήματα από επιστήμονες που έχουμε ανάγκη να εκτιμούμε ειδικά αυτές τις μέρες και ότι όλοι θα αρθούν στο ύψος των περιστάσεων.

Με εκτίμηση,
Φώτης Φωτίου.

Πέμπτη 16 Απριλίου 2020

Επί επτά

Νέκρα
Νέκρα
Νέκταρ την ανίας

Ξέφραγο αμπέλι

Πράξη πλήξης
Υπαρξιακή υπερπράξη

Επιπλέει στην νεκρά θάλασσα της σκέψης
Η ακρωτηριασμένη μαργαρίτα
Η έκπτωτη προφήτισσα
Η Κασσάνδρα της αγάπης

Στενάχωρη ζωή
Θλιμμένη
Μαραμένη

Τετέλεσται
Ατελέσφορη και βραχύβια
Ζωή

Μια φορά το παραμύθι της Ανάστασης

Ζωή βοώντος εν τη ερήμω
Βοή ζώντος εν τη ερήμω

Ερημητήριο

Ερημητικά κλειστά μάτια

Ξένη
Ξένη
Ξενιστής

Και μια βαλίτσα, στην φωτογραφία από παλιά

Κλειδώνω δύο φορές
Για να 'μαι σίγουρη
Πως δεν θα φανεί ο Ορέστης
Που ‘ρχεται σταλμένος απ’ τον Απόλλωνα
Τον Πατριάρχη
Των Θεών
Ο λάθος Ορέστης
Που θα σφάξει και την μάνα
Και την δόλια της την κόρη, την αδερφή του

Μύθος ποιος;

Νανούρισμα του Παραδείσου
Το μνημόσυνό σας

Αιωνία η μνήμη
Και αιώνιο ένα άλλο αγωνίζομαι.
Οι Ερινύες
Κάνουν ύπνο καλό
Τα πάθη κι οι Παναγιές
Δεν έχουν τελειωμό




Για όσους δεν γνωρίζουν.
Μετά τις βροχοπτώσεις της άνοιξης του περασμένου έτους, τον Απρίλιο του 2019 βρέθηκε τυχαία από γερμανούς τουρίστες ένα πτώμα στο μεταλλείο Μιτσερού. Μετά από έρευνες της αστυνομίας η νεκρή γυναίκα συνδέθηκε με 35χρονο ελληνοκύπριο, ο οποίος μια εβδομάδα μετά την σύλληψή του ομολόγησε ότι δολοφόνησε εφτά συνολικά γυναίκες, από τον Σεπτέμβριο του 2016 έως και τον Αύγουστο του 2018. Η αστυνομία ανακάλυψε τα πτώματα και των εφτά γυναικών έως και τις 12 Ιουνίου. Ο δράστης καταδικάστηκε σε εφτά φορές ισόβια κάθειρξη, την μεγαλύτερη ποινή που επέβαλε Κυπριακό δικαστήριο έως τώρα.

Μετά την ταυτοποίηση των θυμάτων, οι συγγενείς και φίλοι των γυναικών κατηγόρησαν την αστυνομία για ανεπαρκή έρευνα και ολιγωρία καθώς και απαξιωτική συμπεριφορά, όταν δήλωναν τις εξαφανίσεις τους, καθώς όλες οι γυναίκες ήταν αλλοδαπές. Ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τοποθετήθηκε ρατσιστικά, λέγοντας ότι «ζητήσαμε συγγνώμη από τα θύματα, έστω κι αν ήταν αλλοδαπές», αλλά μιλούσε σε προεκλογική συγκέντρωση κι αυτό λέει πολλά. Αρχές Μαΐου παραιτήθηκαν ο αρχηγός της Αστυνομίας και ο Υπουργός Δικαιοσύνης. Το πόρισμα για τις ευθύνες της αστυνομίας παραδόθηκε στον Γενικό Εισαγγελέα τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους.