Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2019

Σύμφωνο Συμβίωσης: 2015-2019

Σύμφωνο Συμβίωσης: 2015-2019
Σκέψεις για τα ΛΟΑΤ+ Δικαιώματα στην Κύπρο
Συμπληρώνονται φέτος τέσσερα χρόνια από την ψήφιση του νομοσχεδίου για Σύμφωνο Συμβίωσης τόσο για ετερόφυλα όσο και για ομόφυλα ζευγάρια στην Κύπρο (Νοέμβριος 2015).

Tόσο το 2011 όσο και το 2012 η Κύπρος κατατάχτηκε ως η λιγότερο φιλική χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα ΛΟΑΤ+ δικαιώματα, ενώ σήμερα είναι στην 21η θέση σε σύνολο 28 χωρών. Σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο το 2006 μόνο το 14% των Κύπριων αποδεχόταν την νομιμοποίηση των γάμων ομόφυλων ζευγαριών ενώ για το 2015 το ποσοστό έφτασε το εντυπωσιακό 37%. Αυτό σημαίνει ότι η κοινωνία μας δείχνει κάποια εξέλιξη.


Στην Κύπρο του σήμερα το να είσαι ομοφυλόφιλος δεν είναι για όλους «πολυτέλεια», υπάρχει κόσμος που κρύβεται ή που δεν εκφράζεται ελεύθερα, στο σπίτι του, στη δουλειά του, στους δημόσιους χώρους. Παρά τις νομικές προστασίες, που εφαρμόστηκαν τα τελευταία μόλις χρόνια, τα ΛΟΑΤ+ άτομα αντιμετωπίζουν ακόμη διακρίσεις. Η κοινωνία της Κύπρου, τόσο η ΕΚ κοινότητα όσο και η ΤΚ, είναι βαθιά επηρεασμένη από την αντίστοιχη θρησκεία, τον Χριστιανισμό και τον Μωαμεθανισμό, οι οποίες δεν αποδέχονται σε καμία περίπτωση τους ομοφυλοφίλους. Το κοινωνικό στίγμα εμποδίζει ακόμα πολλά μέλη της ΛΟΑΤ+ κοινότητας να είναι ο εαυτός τους.

Μόνο η ένταξη της Κύπρου στάθηκε ανάγκη έτσι ώστε η Πολιτεία να εκσυγχρονίσει τους νόμους και να πετύχουμε σήμερα την νομική αυτή κατάσταση. Το 1993 ο κύριος Μοδινός οδήγησε την Δημοκρατία στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, το οποίο έκρινε ότι το άρθρο 171 του Ποινικού Κώδικα παραβαίνει το δικαίωμα περί ιδιωτικής ζωής. Με καθυστέρηση πέντε ετών, και αυτή λόγω του κίνδυνου η Κύπρος να μείνει εκτός της διαπραγματευτικής διαδικασίας για ένταξη στην ΕΕ, η Κυπριακή Βουλή αποποινικοποίησε την ομοφυλοφιλία, το 1998. Παράλληλα στο Βορρά, όπου ίσχυαν οι ίδιοι αποικιοκρατικοί νόμοι όπως εδώ, η ομοφυλοφιλία αποποινικοποιήθηκε μόλις το 2014, μετά από συλλήψεις και δίκες προσώπων. Την ίδια χρονιά, το 2014, πραγματοποιείται και το πρώτο Pride της Κύπρου.

Το 2015 ψηφίστηκε από την Κυπριακή Βουλή το σύμφωνο συμβίωσης μεταξύ ομόφυλων και ετερόφυλων ζευγαριών, με 39 ψήφους υπέρ, 12 κατά και 3 αποχές, σε σύνολο 56 βουλευτών. Στο νομοσχέδιο αυτό δεν προβλέπεται η τεκνοθεσία από ομόφυλα ζευγάρια, μια παράλογη και κατάφορη παραβίαση του Ευρωπαϊκού Δικαίου, καθώς προβαίνει σε διάκριση λόγω ακριβώς του σεξουαλικού προσανατολισμού. Το νομοσχέδιο για το σύμφωνο συμβίωσης δεν αντικαθιστά το νομοσχέδιο περί γάμου, το οποίο καθορίζει ρητώς το φύλο των προσώπων και προσφέρει όλα τα δικαιώματα, συμπεριλαμβανομένου αυτού της τεκνοθεσίας.

Η πεποίθηση ότι το σύμφωνο συμβίωσης εξισώνει τα δικαιώματα των ζευγαριών με αυτά των έγγαμων ζευγαριών πρέπει να εκλείψει. Η ταύτιση των δύο «θεσμών» έγκειται στα περιουσιακά, ασφαλιστικά, εργατικά και φορολογικά δικαιώματα αλλά και πάλι ξεχνούμε τα βασικά και ανθρώπινα δικαιώματα, όπως αυτό της ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής. Το άρθρο 15 του Κυπριακού Συντάγματος αναφέρει «Έκαστος έχει το δικαίωμα όπως η ιδιωτική και οικογενειακή αυτού ζωή τυγχάνη σεβασμού». Επομένως η αναγνώριση του συμφώνου συμβίωσης μεταξύ ομόφυλων ζευγαριών πρέπει να θεωρείται ταυτόχρονα μια θεσμοθετημένη διάκριση, εκ μέρους της ίδιας της Πολιτείας, εις βάρος των ομόφυλων ζευγαριών και κατ’ επέκταση των ομοφυλόφιλων πολιτών.

Η Πολιτεία, η Κυβέρνηση και οι τόσο καλοθελητές Βουλευτές πρέπει να προχωρήσουν στην νομική κατοχύρωση των γάμων* ομόφυλων ζευγαριών. Το αίτημα αυτό δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως αίτημα αποκλειστικά της ΛΟΑΤ+ κοινότητας της Κύπρου αλλά όλης της κοινωνίας. Η λίστα των αιτημάτων των ΛΟΑΤ+ αντανακλούν την επιδιωκόμενη ουσιαστική ισότητα και προσβασιμότητα ομόφυλων ζευγαριών και όχι μόνο, διότι μέσα στην -όχι και τόσο μακρά- λίστα συμπεριλαμβάνονται τα πιο κάτω αιτήματα (α) νομική κατοχύρωση ταυτότητας φύλου, (β) πλήρη αναγνώριση γάμων ομόφυλων ζευγαριών, (γ) ισότιμη προσβασιμότητα ομόφυλων ζευγαριών σε τεκνοποίηση και γονεϊκότητα, (δ) νομικές και οικονομικές διευκολύνσεις σε άτομα που επιθυμούν να προβούν σε εγχείρηση επαναπροσδιορισμού φύλου, (ε) να προωθηθούν άμεσα εκ μέρους της Κυβέρνησης ουσιαστικά προγράμματα πρόληψης και ευαισθητοποίησης για τον HIV και (στ) την έκλειψη κάθε φαινομένου διάκρισης ή ρητορικής ή πράξης μίσους λόγω σεξουαλικού προσανατολισμού ή ταυτότητας φύλου, κάτι που το άρθρο 28 του Συντάγματος δεν αναφέρει.




*Σημείωση για την μητέρα μου ή και άλλες μητέρες: Γάμος σύμφωνα με το νομοσχέδιο είναι είτε πολιτικός, ο οποίος τελείται από λειτουργό, ή αναγνωρισμένος θρησκευτικός. Πρέπει να διαχωρίζεται η τέλεση ενός θρησκευτικού μυστηρίου από μια ληξιαρχική πράξη (υφίσταται γάμος ακόμα κι αν δεν προηγηθεί θρησκευτική τελετή, όπως τα παιδιά έχουν όνομα ακόμα κι αν δεν βαφτίζονται).Τόσο απλό.

Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2019

Ζήτω το Σουρινάμ


Σκέψεις για το θέατρο στην Κύπρο και το κυπριακό θεατρικό έργο

Όλοι από κάπου ξεκινάμε. Κανείς δεν γεννήθηκε έτοιμος, φτασμένος και έμπειρος. Ιδιαίτερα στην τέχνη… Καλλιτέχνες, ηθοποιοί, σκηνοθέτες, μουσικοί, συγγραφείς, φωτιστές, χορογράφοι κ.ά. Η τέχνη από τις πρώτες κιόλας εκφάνσεις της συνδέεται έντονα με την κοινωνικοοικονομική κατάσταση, με ιδιαίτερη έμφαση στο δεύτερο συνθετικό από τον 20ο αιώνα και εξής. Μια επιτυχημένη παράσταση είναι σήμερα η παράσταση με το μεγαλύτερο κοινό και τις μεγαλύτερες εισπράξεις (και αυτό είναι υπαρκτό κριτήριο στην Κύπρο για τις κρατικές επιχορηγήσεις για παράδειγμα). Είναι όμως ένα σύνολο πραγμάτων και καταστάσεων που μπορούν να ονομάζουν μια παράσταση «επιτυχία»: το έργο, ο χώρος, ο θίασος, ο σκηνοθέτης, οι υπόλοιποι συντελεστές, το κοινό, η πρωτοτυπία, η κριτική.

Εν νήσω Κύπρω
Η Κύπρος είναι μια μικρή χώρα με μεγάλη θεατρική παραγωγή. Υπάρχουν αρκετοί κύπριοι (εδώ αναφέρομαι καταχρηστικά στους ελληνοκύπριους) θεατρικοί συγγραφείς και ποικίλοι ρυθμοί παραγωγής νέων θεατρικών έργων ανάλογα με την εποχή και τις συνθήκες. Ξεχωρίζει κάποιος διαχρονικά; Αν έπρεπε να σκεφτούμε πέντε κύπριους –εν ζωή κατά προτίμηση- θεατρικούς συγγραφείς, θα το κάναμε με ευκολία; Πώς επιβραβεύονται οι κύπριοι θεατρικοί συγγραφείς; Πως η πολιτεία επιβραβεύει τους κύπριους δραματουργούς;

Όταν ταξίδεψα στο Εδιμβούργο, για το περίφημο και διάσημο του καλλιτεχνικό φεστιβάλ, η πρώτη παράσταση που είδα ήταν στο Traverse Theatre, το οποίο ανεβάζει έργα αποκλειστικά σχεδόν Σκωτσέζων συγγραφέων. Μου έκανε εντύπωση αυτό το γεγονός και μόνο. Έμαθα πολύ αργότερα, στο πλαίσιο της έρευνας μου για την μεταπτυχιακή μου διατριβή γύρω από το ζήτημα των Εθνικών-Κρατικών Θεάτρων και της πολιτικής τους, ότι η Σκωτία –μια από τις τέσσερις περιοχές του Ηνωμένου Βασιλείου- έχει αυτόνομο Εθνικό Θέατρο από αυτό της Αγγλίας, κάτι που δεν το θεωρούσα λογικό μέχρι εκείνη τη στιγμή.

Η έκπληξη
Προτού τελειώσει αισίως ο πρώτος μήνας του 2019 –και αφού προηγήθηκε ο τόσο έντονος προβληματισμός- ανακαλύπτω τυχαία ότι το έργο του κύπριου Στέφανου Σταυρίδη Σουρινάμ ανέβηκε στην Γλασκόβη. Είναι ένα σουρεαλιστικό έργο με βασικά θέματα το άγχος, τα ζωώδη ένστικτα και τα υπαρξιακά ερωτήματα μέσα από τρία σενάρια, τυχαίες καταστάσεις που συμβαίνουν σε χώρο εργασίας. Το έργο αυτό δεν είναι άγνωστο στο κυπριακό κοινό καθώς ανέβηκε από το κρατικό μας θέατρο, τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου (ΘΟΚ) τον Οκτώβριο του 2016. Το έργο αυτό παρουσιάστηκε για πρώτη φορά σε σκηνοθετημένη ανάγνωση το 2015, καθώς ήταν ένα από τα έντεκα νέα έργα κυπρίων συγγραφέων που παρουσιάστηκαν μετά την λήξη της δεύτερης διοργάνωσης του προγράμματος PLAY.

Η έναρξη του προγράμματος PLAY ανακοινώθηκε το 2013, ως μια συνδιοργάνωση του ΘΟΚ και του Κυπριακού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΚΚ-ΔΙΘ) και ουσιαστικά αντικατέστησε τους ετήσιους διαγωνισμούς συγγραφής θεατρικού έργου που διοργάνωνε το κρατικό θέατρο. Όσο ανέβαινε λοιπόν το Σουρινάμ, στις… απόμερες Αποθήκες, ο ΘΟΚ ανακοίνωσε την αποχώρηση του από την συνδιοργάνωση του εν λόγω προγράμματος. Η απόφαση αυτή πυροδότησε τις αναμενόμενες –πλην εφήμερες- φωνές. Στον προϋπολογισμό του ΘΟΚ υπάρχει επιχορήγηση για το ΚΚ-ΔΙΘ άρα δεν υπήρχε κάποιος λόγος, θα μπορούσε να σκεφτεί κάποιος, ο Οργανισμός να το συνδιοργανώνει αφού ουσιαστικά βοηθά το Κυπριακό Κέντρο. 

Τα εύσημα
Ποιος όμως θα πάρει τα εύσημα για το ανέβασμα του έργου στην Σκωτία, στο εξωτερικό; Μάλλον ο ίδιος ο συγγραφέας. Ο Στέφανος Σταυρίδης όμως, σε συζήτηση που είχαμε για αυτό το θέμα, μου απεκάλυψε ότι όλο αυτό «ξεκίνησε από πρωτοβουλία της ηθοποιού Νάγιας Αναστασιάδου, η οποία αποφοίτησε πρόσφατα από το Royal Conservatoire of Scotland» και πρότεινε σε ένα συμφοιτητή της να ανεβάσουν το έργο. Έτσι και έγινε λοιπόν η ομάδα Brief Palava, απόφοιτοι του RCS, ανέβασε το Σουρινάμ (αγγλικός τίτλος: Suriname) σε σκηνοθεσία του Tomaž Krajnc με τους Amalia Sundbo, Aaron Bennett, Jack Brownridge-Kelly και την κύπρια Νάγια Αναστασιάδου. Η παράσταση δόθηκε στο Pipe Factory της Γλασκόβης, ένας ειδικός χώρος «για την παραγωγή και διάδοση των έργων και των ιδεών των καλλιτεχνών», όπως αναφέρεται στην σελίδα τους.


Επίλογος και συμπεράσματα; Ή αιτήματα;
Η κυβέρνηση αδιαφορεί γενικά για τις Τέχνες. Για το θέατρο, για το οποίο γίνεται λόγος εν προκειμένω, δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός, παρά μόνο φιλόδοξες κενολογίες, οι οποίες ακούγονται μια φορά τον χρόνο, στην απονομή των βραβείων θεάτρου παράδειγμα, με λάθος ονόματα και εγκυκλοπαιδικές δηλώσεις. Δεν υπάρχει κρατικό σχέδιο για τον Πολιτισμό, υπάρχει όμως πολιτική για αυτόν. Η πολιτική της κυβέρνησης για το θέατρο φαίνεται πως είναι ο περιορισμός του κυπριακού θεατρικού έργου και θεατρικής παραγωγής στον ελλαδικό χώρο (όχι μόνο για πολιτικούς λόγους, αλλά και για οικονομικούς αφού δεν χρειάζονται έξοδα μετάφρασης λ.χ.).

Δεν υποτιμώ καθόλου την δουλειά που γίνεται από μεμονωμένα άτομα για την προώθηση της ντόπιας δραματουργίας. Τα κυπριακά θεατρικά όμως δεν υπάρχουν μόνο για τα αναλόγια ή μόνο για την Εβδομάδα Κυπριακού Θεατρικού στην Αθήνα, τα οποία πρέπει να συνεχίσουν να γίνονται (ίσως και συχνότερα). Τα κυπριακά θεατρικά έργα υπάρχουν και περιμένουν να ανέβουν, όχι εκ θαύματος, αλλά από ανάγκη. Δεν πρέπει να υποτιμούμε την… υποτίμηση των συγγραφέων εκ μέρους κάθε κρατικής αρχής. Πρέπει όλοι, φορείς, ηθοποιοί, σκηνοθέτες, κριτικοί να σεβόμαστε το ζήτημα του συγγραφέα (ενίοτε και μεταφραστή, κάτι που περνάει απαρατήρητο συνήθως, ή ίσως αυτός είναι ο δικός μου ο καημός) και να αναζητούμε τα νέα έργα.

Αν αναλογιστούμε τις συνθήκες που επικρατούν στην Κύπρο και την –ίσως ελιτιστική- πολιτική προώθησης, τότε μπορούμε να καταλάβουμε γιατί οι νέοι συγγραφείς, αλλά και οι καταξιωμένοι, δεν ασχολούνται ζωτικά με την δημιουργία και δεν ζουν από αυτό. Πρέπει να μελετηθούν οι μηχανισμοί άλλων χωρών (όχι μόνο της Ελλάδας, η οποία παρόλο που είναι βήματα μπροστά παρουσιάζει κι αυτή παρόμοια προβλήματα*) για την στήριξη και προώθηση της ντόπιας δραματουργίας και να εφαρμοστούν ουσιαστικά. Ουσιαστικά, επιμένω. Δεν φτάνει να αντιγράψουμε έναν μηχανισμό που υπάρχει και λειτουργεί στο εξωτερικό γιατί οι συνθήκες εδώ είναι διαφορετικές. Ας φτιάξουμε για παράδειγμα το αντίστοιχο site του Greek Play Project, στο οποίο φιλοξενούνται ήδη ελληνοκύπριοι θεατρικοί συγγραφείς, αλλά δεν θα σημαίνει τίποτα αν δεν το εκμεταλλευτούμε.


*Κατά τη διάρκεια συγγραφής του άρθρου βρήκα ένα άλλο άρθρο, στην Lifo, που συμπτωματικά μιλούσε για τους Έλληνες δραματουργούς και τις δικές τους δυσκολίες.

Άξιο αναφοράς: Το έργο του κύπριου Χαράλαμπου Γιάννου Πείνα, επίσης «παιδί» του προγράμματος PLAY συμπεριλαμβάνεται στον τόμο The Oberon Anthology of Contemporary Greek Plays μεταφρασμένο από τον ίδιο στα αγγλικά. Το εν λόγω έργο γράφτηκε το 2012 και βραβεύθηκε αργότερα με το Κρατικό Βραβείο Συγγραφής Θεατρικού Έργου στην Ελλάδα (δεν υπάρχει αντίστοιχο στην Κύπρο). Ένα χρόνο πριν, το 2011, γράφει τον Σκύλο που καπνίζει. Τόσο η Πείνα όσο και ο Σκύλος ανέβηκαν στην Κύπρο, από την ΕΘΑΛ και τον ΘΟΚ αντίστοιχα. Το Σπίτι, έργο γραμμένο το 2014, ανέβηκε το 2017 στο Εθνικό Θέατρο στην Αθήνα. Έργα του Γιάννου έχουν μεταφραστεί στα Αγγλικά, Ισπανικά και Καταλανικά.

«Ζήτω το Σουρινάμ και ο,τι αντιπροσωπεύει» έτσι ολοκλήρωσε ο συγγραφέας το σημείωμά του, στο πρόγραμμα της παράστασης του ΘΟΚ. Ο Στέφανος Σταυρίδης έχει εκδώσει τρεις ποιητές συλλογές και δύο συλλογές διηγημάτων. Έχει λάβει το Κρατικό Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Λογοτέχνη το 1998 και Κρατικό Βραβείο Διηγήματος το 2008. Το Σουρινάμ είναι το πρώτο του θεατρικό έργο, αναγνώστηκε δημόσια για πρώτη φορά τον Φεβρουάριο του 2015 και ανέβηκε πρώτη φορά στην Κύπρο τον Οκτώβριο του 2016 σε σκηνοθεσία Μαγδαλένας Ζήρα.

Τετάρτη 23 Ιανουαρίου 2019

Μουσείο Στρατιωτικής Ιστορίας

Περπατούσα αμέριμνος στην οδό Βύρωνος και ξαφνικά βλέπω το νέο μουσείο της Λευκωσίας. Όχι το αρχαιολογικό, αυτό αργεί ακόμα. Το Στρατιωτικό! Στο σπίτι του κρεμασμένου δεν μιλάς για σχοινί, έτσι λέει η παροιμία. Στρατιωτικό Μουσείο, Μουσείο Πολέμου, στην Κύπρο. Αδιανόητο για μένα. 23/01/2018.

Έγινε ο στρατός κι ο πόλεμος πολιτισμός!
Ορμάτε παλικάρια μου
Λήξαμε αγάπη μου, λήξαμε
Η Δύση έληξε, η Δύση έδυσε
Στρατοστητική δυσλειτουργία
Η Μακεδονία είναι Ναπολεόντεια
Ο ξανθός Ελληναράς και τα γκρίζα λυκάκια ζουν
Και εμείς χαμπάρι.
Πατριδοκάπηλοι
Αρχαιοκάπηλοι της πυρίτιδας

Να λέει άραγε η επιγραφή
Ότι με τούτα τα μαραφέτια
Μπήκατε σαν Εφιάλτες
Και μοιράσατε τη χώρα μου στα δύο;
Είστε ορθόδοξοι βάρβαροι
Και εγώ ο αιρετικός.
Χτίζετε καριέρα στο μίσος, τον πόνο, τον φόνο
Δεν είστε θεοί
Δεν ξέρω τι είστε αλλά
Δυστυχώς είστε.
Είμαι όμως και εγώ
Είμαι πρόσφυγας από πατέρα
Είμαι ορφανός από Ειρήνη
Είμαι εδώ.
Εσύ;






Άλλα δημοσιευμένα ποιήματα: Δημοκρασία, Ποίημα σε μορφή email, Λειτουργία με ει, Απογαλακτισμός, Halil (στο προσωπικό μου ιστολόγιο) Άτιτλο και Τελείες χωρίς έλεος (στο ιστολόγιο των εκδόσεων Straw Dogs)

 

Τρίτη 15 Ιανουαρίου 2019

Halil

Για τον Χαλίλ* 

Ξύπνησα κι ένιωσα ότι έλειπε η καρδιά μου.
Είδα σε όνειρο 
Πως σκότωσα 
Και ξύπνησα αμέσως. 
Δεν είμαι εγώ. 
Όχι, δεν είμαι εγώ. 
Δεν είναι λογική. 
Σκοτώνω σημαίνει πατρίδα 
Σκοτώνω σημαίνει Ευαγγέλιο 
Και εγώ από πολλού αποκληρώθηκα. 
Περίεργο πράγμα τα ονείρατα 
Δεν λογαριάζουν φόβους 
Ξεσπούν, συμβαίνουν 
Κι ας ορκίστηκες να μην τα σκέφτεσαι. 
Ξύπνησα όμως. 
Μα πονάω ακόμα κι απ’ την σκέψη.



Ο Χαλίλ Καραπατσιάογλου, ΤΚ αντιρρησίας συνείδησης, μπήκε σήμερα στις φυλακές των κατεχομένων. Θα μείνει εκεί για είκοσι ημέρες γιατί αρνείται να πληρώσει το πρόστιμο των δύο χιλιάδων τουρκικών λιρών, για την άρνηση του να εκτελέσει τα «καθήκοντά» του ως έφεδρος.

Αντιρρησίας συνείδησης ονομάζεται ο/η κάθε πολίτης που αρνείται να υπηρετήσει τον στρατό για ιδεολογικούς, συνειδησιακούς ή και θρησκευτικούς λόγους. Τόσο τα Ηνωμένα Έθνη όσο και το Συμβούλιο της Ευρώπης έχουν προωθήσει την ιδέα της αντίρρησης ως ανθρώπινο δικαίωμα, αλλά μόνο ελάχιστες χώρες επέλυσαν νομικά το ζήτημα. Οι περισσότερες χώρες ακόμη και σήμερα τιμωρούν με φυλάκιση αυτούς που αρνούνται να υπηρετήσουν τους εθνικούς στρατούς ή τους εκδικούνται είτε με μεγαλύτερης διάρκειας εναλλακτικές θητείες είτε με έμμεσες διακρίσεις.

Παρασκευή 7 Δεκεμβρίου 2018

Απογαλακτισμός

Ξερνάω λόγια
Λόγους έντεχνους
Κέντημα με λέξεις.

Γερνάω γρήγορα
Μπροστά σου
Ασπρίζουν τα μαλλιά μου.
Κοίτα με
Είμαι μάγος
Και κλόουν.

Ξέμπαρκο καράβι
Ακαταλαβίστικα πανιά
Και ατέρμονες διαδρομές.
Φταίξιμο του κόσμου, εγώ
Πες μου τα λάθη σου
Πες τα για δικά μου.
Μυριάδες γιατί
Λατέρνα με κλάμα
Και βουτάω στον καφέ τα δάκρυα μου
Να δροσιστώ
Να πάρω τη γεύση του αφρού
Να γίνω κατακάθι του ονείρου
Να ξεμυαλιστώ με παραμύθια
Με ταρώ της λέαινας τύχης.
Πλανεύτρα μοίρα
Ψαλιδοχέρα
Στέρφα μάνα
Ονειρική εξωτική ασχήμια
Κάνε με δικό σου
Φέρε με στον ίσιο δρόμο
Παντρέψου με
Και κάνε μου παιδιά
Μαυροντυμένα
Θλιβερά
Αγνοούμενα.

Κόψτε τα μαλλιά μου
Θρηνώ
Κόψτε μου τα μαλλιά
Θρηνώ
Δεν θα γίνω ποτέ κάποιος
Δεν θα γίνω αυτό που θέλω
Δεν θα γίνω
Θα μείνω
Θα μείνω εδώ
Θα μείνω μέτριος
Μέτριος και τόσος.
Κόψτε τα μαλλιά μου
Ξεχνάτε τους βόστρυχους

Πέθανε η μάνα μου
Η Σεμέλη πέθανε
Ο Δίας ο πατέρας μου πέθανε
Θρηνώ

Φεύγω
Κι όλο ξυπνάω.

Γράμμα στην μητέρα
Θα ‘θελα να ‘σουν πιο στοργική
Θα ‘θελα να ‘σουν πιο κοντά
Να μ' αγαπάς περισσότερο
Να μην ρωτούσες τόσα
Να μην έβαζες όρους.
Θα ‘θελα να ‘σουν πιο μάνα.

Χαρούμενη μέρα της μητέρας

Φιδίσιο φιλί
Τα χείλη μου ξέχασαν το βελούδο των δικών σου
Εθιστικό δηλητήριο
Ωραιοπάθεια του καθρέφτη με πληγώνει

Σπάω τους καθρέφτες
Γιατί σιχαίνομαι το σώμα μου
Και μάζεψα χίλια χρόνια γκαντεμιά

Δεν πονάω
Υποφέρω
Γράφω και ξεχνιέμαι
Μιλάω και τρελαίνομαι περισσότερο
Φράζω

Τετάρτη 5 Δεκεμβρίου 2018

ΘΥΜΕΛΗ: Σκέψεις μετά την ανακοίνωση


Οι πρώτες ύλες του θεάτρου, χονδρικά, είναι –σε τυχαία σειρά- ο ηθοποιός, η σκηνή, το έργο και ο θεατής. Για το κάθε ένα απ’ αυτά τα στοιχεία υπάρχουν ολόκληρες θεωρίες: π.χ. χρειάζεται όντως η σκηνή για να «πραγματοποιηθεί» το θέατρο; Μια παράσταση στον δρόμο δεν είναι παράσταση; Ή το έργο από μερικούς δεν θεωρείται καν απαραίτητο, αλλά ακόμα και στην περίπτωση του Θέατρου της Επινόησης υπάρχει λένε ένα τελικό κείμενο-έργο. Για τα δύο άλλα στοιχεία, τα οποία επίτηδες άφησα πίσω, οι επιστήμονες μπορούν να λογομαχούν μέχρι το τέλος του χρόνου.

Στην σύγχρονη εποχή, όπου όλα κατακλύζονται από οικονομικές έννοιες και την –πάλι- οικονομική πραγματικότητα, η ίδια η οικονομία έρχεται να προστεθεί στις πρώτες ύλες του θεάτρου. Στην αρχαιότητα, τουλάχιστον στην περίπτωση της Αρχαίας Ελλάδας και Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, η Πολιτεία παρείχε οικονομικές διευκολύνσεις για το θέατρο, το οποίο αντιμετωπιζόταν ως κοινωνικό γεγονός. Σήμερα το θέατρο θεωρείται πολυτέλεια, με εξαίρεση τις μεγάλες πόλεις όπου η μπίζινα του θεάτρου υποβοηθά την οικονομία (βλπ. Νέα Υόρκη, Λονδίνο, Εδιμβούργο, Αβινιόν κτλ). Ναι μάλλον θα μιλήσω τώρα αποκλειστικά για την Κύπρο…

Θυμέλη (θ.): βωμός στο κέντρο της σκηνής

Το υφιστάμενο σχέδιο θεατρικών επιχορηγήσεων, με τον ελαφρά καυστικό θα έλεγα τίτλο «Θυμέλη», εφαρμόστηκε για πρώτη φορά τον Δεκέμβριο του 2015. Είναι πολύ νωρίς να προβούμε νομίζω σε στατιστικά συμπεράσματα αλλά ας δούμε τα πράγματα… σφαιρικά. 

Έτος
Αιτήσεις
Φορείς
Εγκεκριμένες
Ποσοστό Έγκρισης Αιτήσεων
Φορείς που επιχορηγήθηκαν
2015
85
35
57
67%
20
2016
116
45
48
41%
18
2017
85
33
55
64%
*17
2018
103
36
52
50%
14

*Αρχικά τον Νοέμβριο του 2017 το σχέδιο προέβλεπε την επιχορήγηση 18 φορέων για την φετινή χρονιά [2018], αλλά μέχρι σήμερα, μετά και την ακύρωση αρκετών παραγωγών και την παραχώρηση των επιχορηγήσεων σε επιλαχούσες παραγωγές, το σύνολο των φορέων που επιχορηγήθηκαν είναι 17.

Η πρώτη χρονιά ήταν ένα crash test, αλλά η δεύτερη ήταν μια έκπληξη. Στις αιτήσεις του 2016, που αφορούν τις θεατρικές παραγωγές του 2017, οι θεατρικοί φορείς αυξήθηκαν κατά δέκα (εκ των οποίων και ο υποφαινόμενος) και επομένως οι αιτήσεις ήταν περισσότερες, άρα και το ποσοστό έγκρισης μειωμένο. Πέρσι τα πράγματα επανήλθαν κάπως για να μας εκπλήξει η φετινή ανακοίνωση των αποτελεσμάτων, όπως κάθε χρονιά. Φέτος λοιπόν οι μισές αιτήσεις δεν χρηματοδοτήθηκαν. Δεν φταίει η Θυμέλη όμως καθεαυτή, για να σας απαλλάξω από τον κόπο. Το κυριότερο πρόβλημα δεν είναι ο διαμοιρασμός της πίτας του Πολιτισμού με περίεργες φόρμουλες και αλγόριθμους, αλλά η ίδια η πίτα, η οποία παραμένει περίπου στα ίδια επίπεδα.

Ηθοποιός σημαίνει φως, νερό, τηλέφωνο

Το μεγαλύτερο πρόβλημα του θεάτρου στην Κύπρο –κατ’ εμέ- είναι η έλλειψη θεατρικής παιδείας και ακολούθως η μη-σταθερότητα στο θεατρικό κοινό. Στις αιτήσεις για επιχορήγηση, ο φορέας συμπληρώνει και αναμενόμενα έσοδα από τα εισιτήρια, τα οποία ορθώς είναι μέρος του προϋπολογισμού. Το πρόβλημα είναι σύνθετο, αλλά θέλω να καταλήξω στο ότι το θέατρο έγινε σποραδικό, σχεδόν σαν φεστιβάλ, μια φορά κάθε τόσο, όχι μόνο για το κοινό αλλά και για τα σχήματα. Λαμπρή εξαίρεση τα θέατρα με στέγη, τα οποία φαίνονται να μην ανησυχούν για τα ενοίκια ή τα άλλα τεχνικά έξοδα. Είναι απίθανο μια παραγωγή στην Κύπρο σήμερα να έχει τουλάχιστον ισορροπημένα λογιστικά (εκτός και αν είναι παιδικό θέατρο).

Η προσωπική μου παρατήρηση, για φέτος ειδικά, είναι ότι το όλο κλίμα και ο –ας πούμε- ανταγωνισμός για την καλή βαθμολόγηση των αιτήσεων, και επομένως την επιχορήγηση, εξωθεί τους φορείς σε έναν εγκλεισμό και μια εσωστρέφεια. Στοιχεία τα οποία, ιδεολογικά, ή ίσως και ρομαντικά, δεν οδηγούν το θέατρο σε… πρόοδο. Χρειαζόμαστε και σταθερά και περιοδεύοντα θέατρα, χρειαζόμαστε και ξένο και κυπριακό ρεπερτόριο, και κλασικό και μοντέρνο, και κωμωδία και δράμα, χρειαζόμαστε και παλαίμαχους ηθοποιούς και νέους απόφοιτους. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι να βρούμε τις πρώτες ύλες του θεάτρου, ίσως να συμφωνήσουμε και μια σειρά προτεραιότητας, για να το βοηθήσουμε να αναπτυχθεί και όχι απλά να μένει στάσιμο και όχι να περιμένουμε κάθε Νοέμβριο ή κάθε ανακοίνωση για να λέμε τα προβλήματα μας.