Τρίτη 24 Μαρτίου 2015

#Προτεραιότητες

Δυσκολεύομαι να γράψω, ακόμα και τώρα που ξέρω πως δεν θα βαθμολογηθεί η αυτή η... έκθεση ιδεών μου.

Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου εμφανίστηκε στο φόντο πρώτος, δειλά-δειλά, με μια επιστολή, αμφιλεγόμενη. Έπειτα αυτό το γελοίο σχέδιο του Υπουργ(ει)ού. Όντως, το Πανεπιστήμιο Κύπρου (ΠΚ) έχει χάσει πρεστίζ και το επίπεδο έχει πέσει. Αλλά αναρωτιέμαι με ποιά αφορμή ξεπετάχτηκε αυτή η επιστολή... Αναρωτιέμαι ποιά στατιστικά, ποιανού τμήματος έχει δει για να γράψει αυτή την επιστολή. Επειδή ο Πρύτανης είναι Φυσικός, με τελευταίες σπουδές την δεκαετία του '80, απορώ τί κατάφερε να του κινήσει την περιέργεια; Φυσικά τώρα είναι πολύ ήρεμος αφού το ηλιακό πάρκο στην Πανεπιστημιούπολη είναι γεγονός...

Η ανθρώπινη ιδιοφυΐα είναι πλουσιότερη και πιο δυναμική από ότι μας κάνει να πιστεύουμε η επίσημη ακαδημαϊκή εκπαίδευση - Σερ Κεν Ρόμπινσον

Χρειαζόμαστε ανθρώπους με όραμα όχι ανθρώπους με θέσεις.

Πρώτα ο Πρύτανης, μετά ο... Υπουργός, κατά κόσμον κάποιος-που-και-καλά-έχει-όραμα. Έχω δει πολλές Αρχαίες Ελληνικές Τραγωδίες μέχρι σήμερα αλλά τέτοιο παίξιμο δεν έχω ξαναδεί! Και οι δυο είναι υποψήφιοι για την χειρότερη Κασσάνδρα όλων των εποχών, χωρίς να υποτιμώ φυσικά τον πρώην Υπουργό, βλπ. Κενεβέζος, ο οποίος τώρα ζει και εργάζεται ειρωνικά πάντα στην χώρα του Αριστοτέλη.

Η Φαντασία είναι πιο σημαντική από την γνώση - Άλμπερτ Άινσταϊν

Αφού διαλύσαμε την Ειδική Εκπαίδευση είπαμε να κάνουμε κάτι και με την Μέση. Φυσικά οι υπεύθυνοι δεν θεωρούν ότι διέλυσαν την Ειδική Εκπαίδευση αλλά προέβηκαν σε ριζικές αλλαγές. Ποιες είναι αυτές; Θα σας πω εν τάχει. Τα παιδιά με σοβαρές και βαριάς μορφής αναπηρίες τα κλείσαμε σε υποστελεχωμένα -λόγω κρίσης- και ακατάλληλα σχολεία που μοιάζουν με ιδρύματα ή φυλακές (γιατί κάποιος είπε πως δεν “μαθαίνουν”) και τα παιδιά με ελαφράς μορφής αναπηρίες τα κλείσαμε στα “κανονικά” σχολεία για χάριν της “κοινωνικοποίησης” και “ενσωμάτωσης”.

Το λάδι στη φωτιά το έβαλε για μένα ο Πρόεδρος -που τελευταία τουλάχιστον αποφεύγει τη χρήση της λέξης δεσμεύομαι, να του το αναγνωρίσουμε αυτό- άθελά του ψες με την ομιλία του στα Βραβεία Θεάτρου. Συνήθως όταν έρχεται η σειρά για αυτές τις ομιλίες αλλάζουμε κανάλι. Όχι πια, εγώ δεν το κάνω, σε αυτά ακούγονται ωραίες κουβέντες, κατάλληλες για ανταπόκριση από το twitter και άλλες κατάλληλες για την προετοιμασία μας για το μέλλον. Εκεί κρύβονται μυστικά νοήματα τύπου Κώδικας Ντα Βίντσι...Υπονοούμενα για τον ΘΟΚ, υπονοούμενα για τα αναλυτικά προγράμματα και πάει λέγοντας.

Το κατά... λάθος σύστημα

Τα παιδιά είχαν ένα χαρακτηριστικό: να μην ντρέπονται όταν κάνουν λάθος. Και τους το αφαιρέσαμε κι αυτό! Στα σχολεία σήμερα καλύτερα να μην μιλάς αν δεν ξέρεις την σωστή απάντηση, καλύτερα να μην γράφεις την άποψη σου αν αυτή δεν είναι η ίδια με αυτή του καθηγητή ή των οδηγιών διόρθωσης γραπτών/εξετάσεων/Παγκυπρίων κ.ά. Στα σχολεία μας σήμερα αφαιρέσαμε το δικαίωμα του μαθητή να κάνει λάθος και για αυτό οι βαθμοί πέφτουν, για αυτό η αναγωγή είναι στο απόγειο της καριέρας της, για αυτό και τα σχολεία δεν παράγουν έργο, για αυτό τα παιδιά μας δεν είναι δημιουργικά, για αυτό τα παιδιά μας είναι απλά καλοί διεκπεραιωτές.

Αν δεν είσαι προετοιμασμένος να κάνεις λάθος, τότε δεν θα σκεφτείς τίποτα πρωτότυπο - Σερ Κεν Ρόμπινσον

Τα σχολεία, ως προς τον τρόπο δομής τους -και της διακόσμησης- είναι κακά παραδείγματα για την κοινωνία. Τα σχολεία σήμερα, όπως είπε και ο Καμύ, μας προετοιμάζουν για ένα κόσμο που δεν υπάρχει. Στα σχολεία σήμερα πρέπει όλα να είναι ομοιόμορφα: από την εμφάνιση (“Μην φοράς παιδί μου αυτά” ή “Μάμα, θέλω να αγοράσω τούτο γιατί το έχει η διπλανή μου”) μέχρι τους βαθμούς (αναγωγή, μεικτά τμήματα πολλαπλών ταχυτήτων κ.ά.). Το κάθε παιδί είναι διαφορετικό όπως και ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός από τον άλλον.

Κοιτάξτε, τα πράγματα είναι απλά και όσο πάνε γίνονται όλο και πιο απλά, ως προς τις απαιτήσεις της εποχής. Δεν θα μπω καν στον κόπο να υπονοήσω ότι υπάρχουν μαθήματα πιο σημαντικά από άλλα. Η Εκπαίδευση οφείλει να δίνει ίση βαρύτητα στις Τέχνες, στην Σωματική εξάσκηση, στις Ανθρωπιστικές και Θετικές επιστήμες. Αυτό που γίνεται στην Κύπρο -και σε άλλες χώρες φυσικά- είναι ακριβώς το αντίθετο... δίνουμε βαρύτητα σε ένα από αυτά. Στις θετικές επιστήμες. Και από αυτές στα μαθηματικά. Επιστημονικά τα παιδιά μαθαίνουν ευκολότερα από έναν ενήλικα. Άρα θεωρώ πως η ίση κατανομή μαθημάτων πρέπει να ξεκινήσει από το Δημοτικό, όταν τα παιδιά έχουν ακόμη αυτό το μυαλό που δουλεύει τόσο αποτελεσματικά όσο η πιο απορροφητική βιλέτα σφουγγαρίστρα.

Δεν είναι μόνο οι μαθητές που υπομένουν το σύστημα, είναι και οι καθηγητές... Οι καθηγητές πρέπει να είναι περισσότερο δημιουργικοί από τα παιδιά. Αλλά αφού όπως προείπα το σχολείο ευνουχίζει την δημιουργία σου, τα παιδιά που μεγάλωσαν και έγιναν εκπαιδευτικοί θα αντιμετωπίσουν πολλές δυσκολίες. Χωρίς να εννοώ ότι δεν υπάρχουν εξαιρέσεις στον κανόνα. Εκπαίδευση δεν είναι να διδάσκεις, είναι και να μαθαίνει ο άλλος. Και επανέρχομαι στο ζήτημα της αύξησης των ωρών διδασκαλίας των Νέων Ελληνικών. Αγαπούλες μου, όσες ώρες και να διδάσκουμε στα παιδιά Νέα Ελληνικά με αυτόν τον τρόπο, ορθογραφία δεν θα μάθουν, ούτε θα αλλάξει ο τρόπος που μιλούν! Δεν είναι οι ώρες το πρόβλημα, δεν είναι τα παιδιά το πρόβλημα, το πρόβλημα είναι ότι δεν μαθαίνουν γιατί δεν υπάρχει κατάλληλος τρόπος να μεταφερθούν οι γνώσεις.

Τελευταία και καταϊδρωμένη η Τέχνη

Μίλησε ο Πρύτανης του ΠΚ για τις Τέχνες; Όχι φυσικά! Γιατί αν το ΠΚ ήθελε την Σχολή Τεχνών δεν θα την είχε τώρα το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο. Μίλησε ο Υπουργός για τις Τέχνες; Όχι φυσικά! Γιατί πρέπει να επαναφέρουμε τις δέσμες και καταργούμε τα μαθήματα ενδιαφέροντος έτσι ώστε τα παιδιά να πλήξουν περισσότερο στην τάξη. Μίλησε ο Πρόεδρος για τις τέχνες; Ναι! Μίλησε και είπε: “Είναι γνωστό ότι η Παιδεία, οι Τέχνες και ο Πολιτισμός ευδοκιμούν σε συνθήκες ελευθερίας, ανεξαρτησίας και οικονομικής επάρκειας” άρα για αυτό δεν ευδοκιμούν αυτά, γιατί δεν υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες...

Η έμπνευση υπάρχει, αλλά πρέπει να βρει δουλεύοντας - Πάμπλο Πικάσο

Υ.Γ. Κάποιος να φέρει τον Sir Ken Robinson!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου