Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2013

Τὸ γλωσσικὸν ζήτημαν ζεῖ;

Δεν πίστευα στα αυτιά μου και στα μάτια μου όταν έβλεπα ειδήσεις και όταν διάβαζα άρθρα για τις δηλώσεις της κυρίας Ρεπούση από το βήμα της Βουλής για τα αρχαία ελληνικά (ΑΕ) -γιατί για τα λατινικά χεστήκανε οι εθνικόφρονες φιλόλογοι. Χαίρομαι όμως που βλέπω ξεσπάσματα λογικής μέσα στην τόση παραφροσύνη των ΜΜΕ και διάφορων ιστότοπων που την είδαν Διαφωτισταί της πατρίδος και δεν μαζεύονται... Όχι η κα. Ρεπούση δεν εισηγήθηκε κατάργηση κανενός μαθήματος -ούτε καν των Θρησκευτικών- πρότεινε όπως τα ΑΕ και λατινικά να γίνουν προαιρετικά για τους μαθητές των Λυκείων στην Ελλάδα για την Β' και Γ' Λυκείου. Στην Κύπρο, αυτό ισχύει.

Αν υπάρχει Φιλόλογος, σπουδαγμένος που παρακολούθησε βασικά μαθήματα Γλωσσολογίας, που λέει ότι τα ΑΕ δεν είναι νεκρή γλώσσα, κάτι πάει στραβά. Ή στραβός είναι ο γιαλός ή... στραβός είναι ο γιαλός! Δεν θέλω να το συζητήσω περισσότερο αυτό... Οι ορισμοί υπάρχουν στα βιβλία που οι Φιλόλογοι έπρεπε να είχαν υπόψη τουλάχιστον και υπάρχουν και στο ίντερνετ για μας τα πετεινά. Τα ΑΕ είναι νεκρή γλώσσα, τέλος.


Ιδιαίτερη εντύπωση μου έκανε η επίδειξη ισχύος-κενολογία του Δρ. Μπαμπινιώτη γραμμένη σε μπαρόκ ελληνικά... Άκου φληναφήματα! Ποιος ξανάκουσε αυτή τη λέξη; Με την ίδια λογική -τη μηδενική- ο Πανιερώτατος Χρυσόστομος ο Δεύτερος εξέδωσε εγκύκλιο για τα αναλυτικά προγράμματα (ΑΠ) των νέων ελληνικών. Στην συνοδική εγκύκλιο ο Μακαριώτατος εκφράζει τους φόβους του για αναγωγή της τοπικής διαλέκτου, της κυπριακής, σε επίσημη γλώσσα του κράτους επειδή τα ΑΠ υποβαθμίζουν την ελληνική γλώσσα. Ο Παναγιότατος μάλιστα στρέφει τα πυρά του κατά του κριτικού γραμματισμού.

Δεν με ξενίζει η κίνηση αυτή. Ούτε του δόκτορα ούτε του κληρικού. Ο... Δεύτερος αναφέρει ευθαρσώς στην εγκύκλιο του “Χρειαζόμαστε μια κοινωνία με ταυτότητα. Κι αυτή η ταυτότητα δε μπορεί να είναι άλλη από την ελληνική και την ορθόδοξη”. Και στην ίδια εγκύκλιο τονίζει ότι το μάθημα των Θρησκευτικών δεν πρέπει να γίνει θρησκειολογικό μάθημα. Τώρα κατανοούμε όλοι πόσο υπέρμαχος είναι ο Αρχιεπίσκοπος του κριτικού γραμματισμού που -όπως γράφουν τα ΑΠ- ως στόχο έχει:

“να διαμορφώσει, κατ’ επέκταση, ενεργούς πολίτες, δηλαδή πολίτες που να λειτουργούν με ισονομία, να διεκδικούν με δημοκρατικό τρόπο τα δικαιώματά τους και να πολεμούν κάθε μορφής κοινωνικό αποκλεισμό (λόγω καταγωγής, διαφορετικού γλωσσικού και πολιτισμικού υπόβαθρου, φύλου, σεξουαλικότητας, αναπηρίας, είτε λόγω οποιασδήποτε άλλης, κατασκευασμένης από την ηγεμονική κουλτούρα, έννοιας της «διαφορετικότητας»).” ΝΑΠ, Νέα Ελληνική Γλώσσα

Σε ένα πράγμα συμφωνώ με τις πρόσφατες δηλώσεις του Αρχιποιμένα: "Έχουμε δημοκρατία και πρέπει να την περιφρουρήσουμε και δεν θα κάνει ο καθένας ότι θέλει". Με μια μικρη-μικρή αντίθεση: εγώ εκλαμβάνω και τον Αρχιεπίσκοπο ως τον "καθένα" και όντως δεν γίνεται να κάνει ό,τι θέλει.


Ας αφήσουμε λοιπόν στην άκρη ψευδείς κινδυνολογίες στις οποίες βρίσκουν άλλοθι υπολείμματα πολιτικής να επωμίζονται το βάρος της εξαφάνισης του έθνους και να κάνουν ό,τι κάνουν, ρωτήστε τον Υπουργό Δικαιοσύνης κ. Ιωνά Νικολάου ποιους εννοώ, προχτές έμαθε ότι υπάρχουν. Η γλώσσα, όπως και η κοινωνία, συνεχώς μεταβάλλεται και καλά κάνετε να το χωνέψετε. Λυπάμαι επίσης προκαταβολικά για την ανακοίνωση του Υπουργού Παιδείας κ. Κυριάκου Κενεβέζου στην οποία εκφράζει την ευαρέσκειά του για το ζωηρό και συνεχές ενδιαφέρον (sic) της Εκκλησίας της Κύπρου για θέματα παιδείας.

ΥΓ. Ακόμη περισσότερο λυπάμαι για τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς και ακαδημαϊκούς που ΔΕΝ απάντησαν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου