Σάββατο 20 Απριλίου 2013

Πρόλογος (ο)

Δεν μπορώ να βγάλω από την μνήμη μου λόγια φιλολόγων μου από το Λύκειο τύπου “ο πρόλογος είναι το σημαντικότερο μέρος μιας έκθεσης”. Αν και μετά από λίγο η ίδια καθηγήτρια (δεν είχα άνδρα καθηγητή Νέων Ελληνικών) έλεγε πως ο επίλογος είναι το σημαντικότερο μέρος. Ποτέ δεν κατάλαβα και μεταξύ μας δεν έχει καμιά μα καμιά διαφορά. Όλα είναι σημαντικά... αυτό κατάλαβα από τους βαθμούς των εκθέσεων μου.

Περνώντας στο Πανεπιστήμιο και παρακολουθώντας μαθήματα Γλωσσολογίας κατάλαβα ότι δουλεύουμε με έναν εννοιολογικό τρόπο. Θέλουμε να ξέρουμε τί είναι αυτό που σπουδάζουμε, θέλουμε να ξέρουμε τί είναι αυτό με το οποίο ασχολούμαστε, θέλουμε να ξέρουμε τί είναι αυτό που γράφουμε, αυτό που λένε πρόλογος για να ξέρουμε τι είναι σημαντικό ή όχι.

Και παραθέτω λοιπόν το λήμμα από το Λεξικό της Κοινής Νεοελληνικής, του Ινστιτούτου Νεοελληνικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (από την ηλεκτρονική έκδοση, που μπορείτε να βρείτε στην Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα δηλ. εδώ) :
πρόλογος ο [próloγos] Ο19 : 1. προεισαγωγικό μέρος κειμένου ή λόγου. ANT επίλογος: Ο ~ πρέπει να είναι σύντομος. Tο βιβλίο έχει έναν κατατοπιστικό πρόλογο. Mπήκε στο θέμα χωρίς πρόλογο. ~ μυθιστορήματος / θεατρικού έργου. ~, κυρίως θέμα και επίλογος. Άσε τους προλόγους και λέγε τι συμβαίνει. 2. (στο αρχ. δράμα) α. το μέρος πριν από το χορικό άσμα. β. ο αρχικός μονόλογος, που αναφέρεται σε γεγονότα σχετικά με την υπόθεση του δράματος και εισάγει στην κυρίως δράση.
Επομένως αυτή η ανάρτηση, ποστ στην καθομιλουμένη, είναι ένας πρόλογος. Το “πρέπει [ο πρόλογος] να είναι σύντομος” είναι παράδειγμα και όχι ορισμός του, άρα έχω το ελεύθερο της έκτασης, χαίρομαι. Επίσης η ύπαρξη του προλόγου είθισται να σημαίνει ότι ακολουθεί ένα κυρίως μέρος (και καιρού επιτρέποντος ένας επίλογος, λες και είναι τα κείμενα έμβια όντα). Και ναι, δημιουργώ αυτό το προσωπικό ιστολόγιο, μπλογκ στην καθομιλουμένη, για να φιλοξενώ ελεύθερα τις σκέψεις μου, τις απόψεις μου και κάποια άλλα πράγματα.

Είμαι ο Φώτης... και σας καλωσορίζω στην Αριστοκρατορία μου.

ΥΓ. Επέλεξα σχεδόν τυχαία την λέξη πρόλογος, και όχι κάποια άλλη όπως προοικονομία, προϊδεασμός ή απλά εισαγωγή, γιατί είναι η μόνη που έχει άμεση σχέση με το θέατρο.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου